Thursday, September 04, 2014

Calgary - Albian Site Work on 14 x 7 Rotation

Alhamdullilah, aku dapat assignment untuk kerja di Site di bawah Kearl .  Jacobs ada buat project untuk shutdown Kearl.  Team kami tak besar, tapi Alhamdullilah aku dapat bersama sama ngan team nih.

Ini adalah kali pengalaman aku kali pertama kerja di Site , di North America.  Aku dah kerja di Site di Sudan, Malaya, Saudi , Brunei ... dan di Albian ini menambahkan lagi pengalaman aku.

Bekerja di cuaca sepanas 50 C dan sedingin -50C ... Alhamdullilah

Maka Terimalaaaaaahhhhhh ........

 Untuk pergi ke Site, memang dia ada sediakan transportation khas ... siap dia ada airport tersendiri lagi.  Untuk project nih, IOL ada menyediakan penerbangan dengan syarikat Canadian North.



Memandangkan ni lebih kurang macam private airlines gak ... so boarding pass dia pun tak assign seat ker apa ker ...


Iya ... seriously delicious katanya .... seronok gak, walaupun flight cuma memakan masa dalam 1 jam 5 minit, tapi ada di sediakan breakfast ... iya ler , flight kan seawal kul 6 pagi ....


Cantik design dan warns kotaknya ... auk suka gak ...


Box dia tak ada pilihan ... makan standard ... since aku tak boleh makan sandwich dia, aku makan jer apa yg boleh ... kenyang jugak ler ....


Perjalanan pada ketinggian 28-30 ribu kaki .... kita terbang di atas awan ...


Nampak awan berlapis lapis ... awan di atas awan ... atau awan di bawah awan?

 Inilah kawasan perlombongan minyak Sand Oil ...


 Duduk Site nih, semuanya di sediakan dari segi makan , tempat tidur dan pengangkutan ... untuk makan tengah hari, kami kena pack pagi pagi dari Camp ... pilih ler apa kita nak bawak dan letak dalam brown bag ...


Mostly choice auk untuk lunch dan snack ialah buah, sayer dan vegetarian sandwich atau wraps ...


Kalau dinner, makan malam kat Cam memang mewah .... macam macam ada ... Alhamdullilah ... memang tiap tiap malam ada di sediakan pilihan seafood ... yakni ikan ... memang tak putus makan ler ...

Seawal kul 4 pagi, dewan makan dah di buka ... tetapi aku selalu gi makan dalam kul 5 pagi ... dan makanan aku selalunya toast, kentang dan telur ... easy sebanyak 3 biji.   Oh ya tak lupa juga buah buahan segar ....


Cuaca dia agak sejuk sedikit dari Calgary ..... makin sehari makin sejuk ....


Pada suatu petang, waktu nak balik ke Camp, kami terserempak ngan beruang melintas ...


Masing masing excited ambik gambar ... termasuk aku ...


Hari hari lauk ikan di pelbagaikan ... tapi tak ada ler , ikan masak asam pedas ker , masak lemak cili api ker .... jangan ler nak harap !!!!  Habis kuat pun , dia tabur chili gitu gitu jer ... Namun Alhamdullialh , tekak aku dah boleh terima dah ...

 Cuaca makin dingin ....


Untuk transportation pergi dan balik ke Site - Camp , Jacobs ada sediakan transporttation.  Bus untuk pekerja, van untuk foreman dan truck utk management ... aku kadang kadang naik truck, kadang kadang naik van ... tapi so far tak pernah lagi naik Bus.


Inilah makanan aku ... memang mewah ....


Menunya .... memang sedap .....


Lunch pack aku ...


Makin sejuk ....


Salah satu favourite lunch aku ... Grilled Salmon ... macam makanan dalam kapalterbang kan ....


Sebut kapalterbang .... ini makanan disediakan waktu balik .... cantik kan kotaknya ....  dalam assignment kat Site nih, aku dapat cuit selama 7 hari selepas bekerja 14 hari ... Alhamdullilah


Dia ada option Vegetarian Sandwich ... walaupun sayur , tapi perut lapar , terus jadi sedap sangat !!!!!

2 comments:

  1. bestnya dpt keje luar..dapat mkn sedap2 lak tu..kalau JM dpt makanan camti mmg x tolak sbb kurang sikit mkn asam pedam, masak lemak semua ni..nk mkn western style pulak eheheh

    Wowo..bertambah best..kejer 14 hari je tapi dapat cuti 7 hari tuh..ohh heaven. kalau lah JM ada peluan keje katobersea..heaven!!! Verangan je lah

    Boleh baca kisah bro Zali pun dh bEST. Sentiasa kongsi ye JM nk baca :-)

    ReplyDelete
  2. puteri salju3:14 AM

    pttla uolss makin kurusss

    ReplyDelete