Tuesday, May 03, 2011

Kehidupan dan Kematian ....

Hidup lawannya mati .... dalam minggu ini, ada dua kejadian kematian yang ada kena mengena dengan orang yang aku kenal ... seorang ialah Yaqoob Ali (aku tau dia kerja kat YANPET ajer) dan seorang lagi ialah Osama Bin Laden (Aku tau Bin Laden Groups ajer) ...

Kisah Yaqoob amat menyedihkan hati, menemui ajal sewaktu nak pergi kerja , kereta datang rempuh dia di persimpangan jalan walaupun waktu itu lampu hijau buat Yaqoob. Dia meninggalkan seorang isteri yang sedang mengandung dan dua orang anak yang masih kecil , umur dalam 10 dan 7 tahun. Aku ke sembahyang jenazah dia di Masjid Umar Abd Aziz di Al Nakheel ... sedih gak tengok anak dia di peluk dan dicium orang sambil nangis nangis ... of course sebab ni kat Saudi, so yg perempuan tak ada ler ... hatta ke kubur sekalipun pun ....

Kisah Osama Bin Laden lak, tak tau samada betul ker tak ... sebab aku sendiri pun tak pernah mengenali si Osama nih .... so susah aku nak comment ... aku pun tak dapat nak ikut serta pergi sembahyang jenazah dia, sebab message yang datang pun dah lewat, kebetulan aku pun agak sibuk.

Apa apa pun, Innalillah wainnalilahi rajiun buat mereka berdua. Muga Allah mengampunkan dosa mereka dan di tempatkan mereka di kalangan orang orang yang beriman dan bertaqwa.

Maka Terimalaaaaaahhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhh ...................

(Gambar gambar berikut tiada kena mengena dengan Arwah Yaqoob maupun Arwah Osama ...)

Nurul Iman
Iman agak kehairanan pada pagi minggu yang lalu ... ya ler .. tetiba ajer dia temgok aku bawa camera aku ke sana ke mari ... maklum ler dah lama aku tak main ambil ambil gambar nih ... Iman ada lazy eyes .... tak tau sampai bila.

Pluto The New Kitten
Misi aku pagi tu ialah nak ambil gambar si Pluto, anaknya si Kitty. Kitty muda muda lagi dah jadi ibu , ibu tunggal lak ... sebab aku tak tau siapa bapa si Pluto. Nak kata Snowwhite tak mungkin, sebab Snowwhite putih melepak.

Pluto The New Kitten
Actually ni macam pose yang sama ... tapi yang ini aku tak crop dinding batu bata tuh ... saja saja nak tengok perbedaan dan kelebihan di dalam cropping gambar ...

Zig Zag
Actually nak ambil gambar Ziq Zaq ... tapi terfokus kat pokok depan dia ... so Zig Zaq jadi blur blur gitu ....

Zig Zag
Ini baru dapat ambil gambar Zig Zaq ....

Pluto the Scarry Kitty
Wajah comel dan ayu Pluto ... aku tak sure akan jantina Pluto buat masa nih, sebab aku tak check lagi. Tapi rasanya Betina sebab dari tompokan warnanya.

Pluto is nursing
Tengah menyusu pun aku snap snap .... Kitty hanya menyusu badan untuk Pluto, tiada minuman susu tambahan diberikan kat Pluto. Dia kata (Kitty ler), susu ibu adalah terbaik untuk bayi.

Bonding
Inilah Kitty , si Ibu Muda, Tunggal lagi lak tuh .... mula mula aku risau jugak ... sebab dia dapat anak tiga orang, seorang terus hilang ... tinggal lagi dua ... pass tuh tinggal Pluto ajer ... Aku takut Kitty tak pandai nak menyusu atau jaga anak dia, sebab dia muda lagi. Alhamdullilah, Kitty seorang ibu yang penyayang .....dan pandai jugak dia jaga anak.

Roman Bud / Pomogranate Bud
Since dah bawak keluar camera, so aku pun pusing pusingkan badan ambil gambar kat sekeliling rumah .... ini putik nya buah Delima. Delima adalah di antara buah yang memang aku suka ler ...

Ghaz 10
Yang ini dah nak jadi buah dah ..... Insya Allah dalam dua bulan dapat ler aku tuai hahahahhahaa (ntah ntah tak sempat ....)

Ghaz 11
Pandangan depan lak ... tapi slightly blur sebab ada angin tiup kaaannn ....

Ghaz 9
Pandangan sisi kiri lak .... so teringat waktu kat sekolah dulu ... nak buat isometric ... dari tiga sudut ... kemudian combine kan ....

Ghaz 14
Alhamdullilah, pokok pandan ni boleh hidup dan agak segar. Siap ada anak anak lagi. So kepada yang di Yanbu kalau nak anak pandan, datang datang ler ziarah aku kat sini yaa ....

Ghaz 13
Pokok serai yang segar lebat di samping pokok selasih. Dan kalau nak sebatang dua serai kalau emergency tuh, drop drop by ajer ....

Ghaz 20
Ada dua tiga rumpun serai kat rumah nih. Alhamdullilah. Sebab serai kalau kat Panda tuh mau cecah SAR 55 sekilo! Tapi kalau kat kedai Indo dalam SAR 20 ke SAR 25 sekilo.

Pucuk Ubi
Pokok Ubi pun ada .... rasanya Ummi Wafa yang kasi kat wife aku batang ubi nih .... tanam jadi ler pulak ... Alhamdullilah

Pucuk Ubi / Daun Ubi
Kenapa ada daun ubi lebar dan daun ubi tirus eh? Sapa tau?

Hibiscus Bud
Walaupun duduk di Padang pasir yang kering kontang, namun tetap gigih juga menanam pokok bunga bungaan ...

Hibiscus- Bunga Raya
Iya ler ... walaupun jauh, namun Bunga Raya, bunga Kebangsaan tak di lupakan ...

Bunga Raya
Aku perhatikan pokok bunga raya aku mudah di serang ulat ulat putih tuh ... walaupun aku basuh dengan air, tetap dia akan datang balik!!

Ghaz 8
Ini Ust Abd Moin Abd Nasir ... graduan University Islam Madinah. Dah nak balik Malaya dah .... Masya Allah, bagus Ustaz ini berceramah dan mengupas satu satu topic ... nampak very matang sangat!

3 comments:

  1. gambo2 very der beautiful.. gudjob abg ghazz ittewww.. uhuhu

    ReplyDelete
  2. assalam tuan hj,
    Alhamdulillah, hidup pun walaupun dah hampir seminggu batang ubi tuu dicantas tp tetap hidup subur.

    pucuk ubi yg daun lebar tuu pokok ubi kayu
    pucuk ubi yg daun tirus memanjang tuu namo ehh ubi kanji, isi koreh tak mcm ubi kayu. Kalu my MIL, isi ubi kanji tak perah digali pun cuma amek pucuk2 nyer ajer sbgai ulam-direbus atau masak lomak cili
    api.

    Yg UW tanam kat Yanbu ni dah setahun tp tak pernah digali pun isinya cuma amek pucuk ajer :)

    Nanti tanam pisang lakk.. tunggu ibunya beranak dulu ekkk, kak ima dah booking smlm tuu.

    ReplyDelete
  3. en_me ... Terima kasih ... tapi mana boleh lawan en_me yann mantap tuh!!!!!

    Ummi Wafa ... Terima kasih di atas penerangan ubi kayu tuh hehehehe ... tak tau pun hehhehee ni dah tak sabar nak makan pucuk ubi nih hahahahhaa

    ReplyDelete