Thursday, October 16, 2008

Sepi bukan bermakna tiada ... Part 1

Selamat Hari Raya AidilFitri .... Eid Mubarak ... agak lama jugak BLOG ni tak berupdate dan dah agak ala ala berabuk and bersawang gitu .... bukannya apa .... sewaktu bulan Ramadhan awal Syawal, aktiviti luaran terlalu banyak .... (banyak ker???) Apa apa pun, aku rasa dah nak dekat sebulan lebih dah .. sebabnya ... pokok bunga matahari ni, seingat aku waktu awal Ramadhan, anak tuan rumah baru ajer tabur kuaci matahari dalam pot bunga nih .... and now .... bunga matahari ni dah siap berkembang gitu .... lama tak lama nyer ..... no wonder ler kekawan aku siap hantar email ler, SMS ler tanya kenaper BLOG nih tak berupdate update hehehehehehehe

Maka Terimaaaaalllllaaaahhhhhhhhhhhhhhhh ..................

Apa apa pun , Hari Raya masih ada .... so dengan ini, kami sekeluarga ingin mengucapkan SELAMAT HARI RAYA .... MAAF ZAHIR BATIN .... dan personally saya juga ingin memohon ampun maaf andainya ada terkasar bahasa dan apa jua kesalahan saya ... muga di ampun dan di maaf hendaknya ....

Alhamdullilah pada tahun ini, kami sekeluarga juga telah dijemput menjadi tetamu Allah di sepanjang Akhir Ramadhan yang lalu ... dan ini adalah pengalaman buat kali kedua bagiku .. dan kali pertama bagi isteri dan anak anak ku ..... seperti biasa jutaan manusia membanjiri Mekah .... tidak dapat di gambarkan atau di coretkan betapa indah dan manisnya pengalaman dapat menyempurnakan ibadah puasa di Tanah Suci Mekah ....

Baik di mana pun kita berada, Ramadhan selalunya dikaitkan dengan makanan ... di Yanbu pun orang orang sini ada Bazaar Ramadhan dia ... tapi tak ler semeriah Bazaar Ramadhan di Bandar Kinrara kaaannnnnn .... one thing for sure , kat sini yang datang beli semuanya orang lelaki .... orang perempuan tak ada !!!!

Di dalam mencari keberkatan Ramadhan ... kami warga Yansab ada yang sanggup untuk bersembahyang di Madinah selepas habis waktu bekerja ... aku pun tak lepaskan peluang ni ... pada suatu hari tuh, aku dan rakan rakan sebaik ajer lepas kerja terus bergegas ke Madinah , supaya kami sempat berbuka di Masjid Nabawi ..... on the way ke Madinah , hujan punya ler lebat ... dengan kilat sambar menyambar lagi .... and yang heran nyer ... orang Mesia sendiri pun ala ala macam tak pernah jumpa hujan .... snap sana snap sini ..... meriah sakan tengok hujan turun ngan lebat!!!! So waktu dalam keghairahan men snap gambar guna HP ... aku tersnap ler gambar kilat yang menyambar nih ......


Siapa sangka .... kat Madinah aku jumpa ngan Bro Bob ..... seperti biasa aku ngan keramahan yang tak terhingga telah menegur seorang hamba Allah ni sewaktu selepas Terawih and nak minum air zam zam .... tup tup apabila dia menjawab salam aku... ala ala macam AKU KENAL AJER SUARA ini ...... taaaddaaaaaa .... rupa rupanya Bro Bob .... tapi dia nampak aging dari last time aku jumpa dia kat OGP .... anak anak dia pun ada yang bekerja kat OGP dulu , sama sama ngan kita orang .... tak salah aku anak dia yg sulong lebih cenderung kepada dunia lakonan serta modelling .....

Sondos ... hanya orang orang di rumah Banglo di Khartoum sahaja tau siapa itu SONDOS ... katanya nak datang ke sini ... tetapi kenapa hanya BAS sahaja yang datang????

Jangan terkejut .... selain dudukhotel yang diberikan bintang, aku jua duduk hotel yang berbumbungkan bintang bintang !!!! Hehehhehee ... Inilah salah satu bilik hotel yang aku duduki sewaktu bulan Ramadhan tempuh hari .... sebab harga bilik agak mahal dan bilik susah nak dapat waktu Ramadhan ... aku telah duduk kat sini , hotel yang telah di block oleh Nazir ... walaupun macam nih ..... harganya tetap beriban riban gitu ......

Kalau kat site dulu dulu ... kalau ada tangga tangga macam nih ... memang ler aku amat jarang jarang sekali naik .... ni terpaksa ler aku panjat/naik untuk masuk ke bilik tersebut .... aaiiiyyyooooo seksa .... dah ler pakai jubah ..... tapi apakan daya ..... nak berterawih kat Mekah kaaannnnnnn ......

Duduk kat bumbung hotel nih, yang cantiknya dapat tengok view project yang Anak Malaysia jayakan .... KLCC adalah salah satu consultant untuk project Jebel Omar nih .... tapi sayang seribu kali sayang .... PETRONAS telah tarik diri dari project nih .....

Dalam bulan puasa ini adalah typical lonngokan sampah selepas berbuka .... memang banyak menimbun nimbun!!!! Tapi yang bagusnya , pekerja pekerja dia amat cekap dan pantas .... pabila kita datang semula, kawasan masjid dah bersih dan cantik semula ....

Berbuka puasa di D'saji .... sedih jugak bila tengok company Malaysia beroperasi di Mekah nih ... nama gah se gah ... FELDA D Saji gitu .... tapi services ala ala macam beli kat kedai mamak tepi jalan ... atau lebih teruk dari tuh!!! Sebab aku rasa kalau kat Kedai Mamak tepi jalan lagi CEKAP, PANTAS dan MURAH .... tapi ini ... aiiyyyoooooooooooooo Aaaazzzzzaaabbbb!!!! (Sorry ler rakan rakan ku di Felda D Saji ..... you are all nice person .... nothing to do with you .... !!!)

(Tengok ler bukti dia ... terpaksa makan kat atas lantai lagi sebab tak ada MEJA DAN KERUSI!!!)
Abd rashid (dalam pakaian ihram tuh) adalah keturunan Melayu, warga Saudi .... dan Norazlan lak , auditor bekerja di Riyadh .... Ini pun kat D Saji juga ... ada ler kerusi ... ni lepas terawoh ... lepak lepak sambil kita orang minum teh tarik ... mula mula teh tarik dia Fuuyyooooo cun abiisss !!!! Memang thumbs up ler ... tapi sekarang nih aaiiiyyyoooooooo paaahhhittt dan kelat abis!!!! Kenaper nih????????

Aku, Azli (kerja sebagai ketua / manager F&B hotel kepunyaan anak Malaysia) dan Putih, bukan nama sebenar pegawai bank di Jeddah ...

Selain dari Mekah dan Madinah, aku juga ringan ringan and jenguk jenguk di akwasan Yanbu ... Saudara Abd Rahman Sri Lanka amat rajin membuat kerja kerja amal ... maka dia telah mengajak aku utk melihat usaha beliau memberi makan kepada para pekerja di akwasan camp pekerja kat tengah tengah padang pasir gitu .... salah satu makanan berbuka yng disediakan ialah kacang kuda ... sedap ....aku suka lak!!!

Pass tuh menu kedua dia jamu BUBUR nih ... pun sedap jugak!!

Dia orang akan sediakan minuman, Laban pun ada ....

Pekerja menunggu waktu berbuka untuk berbuka dengan juadah yang di sediakan ... aku rasa terharu apabila aku datang sini ala ala senang lenang gak ... ada orang yang begitu daif dan susah nak datang sini dengan gaji yang tak seberapa .... sedddiiihhhh!!!!! Aku jua bersyukur dengan rezeki Allah ...


Inilah kawasan camp yg dia sediakan makanan berbuka tuh ....

Antara para pekerja buruh yg hadir ... Indonesia, India, Pakistan , Sudan, Bangladesh dan lain lain.....

View Kaabah dari Hotel As Safwah (Iyyaaaa selain dari hotel yg berbintang di langit, aku juga duduk di hotel yg view Al Haram!!!) ... Ni waktu lepas Zohor ...

View nak masuk Asar ...

View nak masuk magrib ...

View nak masuk Isyak ....
Aku berbelakang view Kaabah di bilik hotel ....
Umie Aida ... dia ikut pacakge Andulasia mengerjakan Umrah di bulan Ramadhan ... manis orangnya .... dan kebetulan lak aku sefamily tengah kemaruk ngan KEKASIH KU SERU ... ala ala teruja gak jumpa dia di mekah nih ....

Mama Juwie .... kepada rakan rakan ku yang tau cerita mimpi Mama Juwie tuh tentu teringat akan dialog " Hhhhhhheeeeeeeeeeeiiiiiiiiiiiiiii Mmmmmaaaammmaaaaa Jjjuuuuuwwwiiiieeee"

Ustaz Daud Che Ngah yang telah sudi mengajar kami KURSUS HAJI RINGKAS selama satu hari di Mekah ... Terima Kasih Datok Ustaz Daud Che Ngah .... yang sanggup meluang kan masa utk kami warga Yansab ......

Nanti sambung lagi yaaa .....

3 comments:

  1. comment gamba 1st - perghhhhhhhhh!!! silangan kaki kak long menangkap kalbu laaaaaaaaaaaaaa...encik ghaz, pada perkiraan beta, dengan posture n gaya yg kak long paparkan, dapat saya anggarkan yg beliau boley menjadi model bile dah besar nt...the way she holds her hand, she pose her body angle n way she projects her head showing of her 'jinjang' neck...wahhhh, nak lawan diva untie verde keeeeeeeee?!??!?!?

    gamba 2nd & 21st - 24th SPEECHLESSSSSSSSSSSS!!! masyaallah...allah maha besar, segala puji-pujian hanya lah untuk-NYA!

    n that hotel u duduk tue, is it the one atas al-bait shopping mall tue???

    ReplyDelete
  2. Verde;

    Actually my daughter is really looking up upon you ... and I always encourage her to study hard in order to achieve what you have achieved ... good look, well groom and most importantly you are SMART ...

    Hotel tuh As Safwah ... sebelah Albait shopping center..owned by Malaysian!!!!

    ReplyDelete
  3. Anonymous7:26 AM

    Salam Haji...

    saya dulu g dgn Andalusia jugak..2 tahun lepas,msa tu mama juwie pun g sama..& Ustaz Daud yg byk membantu (suka cara dia berceramah & berlwak)..

    Cik Fafa

    ReplyDelete