Tuesday, June 24, 2008

19 Jamadil Thani ...

Agak lama jugak aku tidak mengupdate BLOG nih, bukannya apa ... Internet dah ada ... Speed dia OK ler jugak .... cuma sekarang ni ala ala masa tuh yang rasa macam tak cukup ajer (Aiiikkkk bila lak ada yang dapat more than 24 hours in a day???)

Apa apa pun ... pejam celik , pejam celik ... dah sebulan 5 hari dah aku di Tanah Anbia ini .... Alhamdullilah , selamat ... cuma rasa rindu kepada keluarga ajer ... kalau duduk kat Sudan , bila dah menjangkau sebulan ke atas, mula ler nak plan R n R nak buat apa pelbagai ... tapi kat sini ... tunggu ajer laaaahhh ...

Maka Terimallaaaaaahhhhh ..................

Sekarang ni kat Yanbu dah ramai orang Malaysia ... dari YANSAB ajer dah nak cecah 40++ orang, Lecturer lecturer ngan family dia orang lagi .... pass tuh ada lagi PETRONAS MTBE hantar orang attachment kat NATPET ... so memang ramai dan meriah jugak ler .... gambar nih waktu kita orang buat makan makan kat Radisson Hotel Yanbu ..... kalau nak tengok lagi gambar gambar waktu tuh, sila lawat YAHOO GROUP under MALAYSIAN at YANSAB .... ada ler situ.

Sebenarnya .... inilah antara penyebab aku tak berapa nak update BLOG aku hehehehe .... Rumah yang aku duduk ni, tak ada meja tulis ... orang sini mungkin tak ada meja kot ... meja makan pun tak ada .... so kalau nak update BLOG ker baca e-paper , naik lenguh duduk mencangkung gitu ... akhir akhir aku beli ler meja dan kerusi nih ... SR 550!!! Tapi updating BLOG tak jugak hahahahhahaah!!!

Insya Allah, dan Alhamdullilah, semenjak aku datang ni, aktiviti hujung minggu aku (Khamis dan Jumaat), selalunya aku akan ke Mekah atau Madinah ..... kalau dah ke Mekah, langsung buat Umrah ... yang mana Miqat kami ialah di Juhfah ... (Ingat lagi tak pelajaran agama waktu sekolah menengah dulu ....???)

Sekarang nih, aku perhatikan polis polis atau penjaga kat Masjidil Haram nih dah tak berapa tegas pasal atau bab bab orang ambil gambar nih ..... nih waktu nak menunggu waktu Isyak .... aku sembahyan kat Dataran Tawaf .... sejuk rasanya .... dibuai tiupan angin malam ... memang seronok dan asyik .... sambil mata memandang sayu ke arah Kaabah dengan penuh p[erasaan keinsafan memohon kemaafan ....

Tiada apa yang lebih indah, melainkan menghadapkan diri penuh khusyuk dan tawaduk sambil bersyukur ... kerana menjadi tetamu Allah di Baitullah ..... Aku senantiasa berdoa agar Allah memudahkan dan menjemput kaum keluarga ku serta para sahabatku untuk menjadi Tetamu Allah ....

Walaupun terik panas mentari .... namun terasa nikmat keindahannya ..... hanya dapat di rasai Baitullah ....

Merenung jauh ..... mencari keredhaan Illahi ... agar di berkati hidup duniawi dan memberi ganjaran di akhirat nanti yang berkekalan ....

Tasbih Crystal Biru dalam perjalanan ke Masjidil Haram ....

Masjid Nabawi ..... betapa indah dapat bersembhayang di sini ..... memang terasa syahdu ... ni bila aku tengok gamabr ni pun, aku rasa syahdu gak ......

Tasbih Crystal Biru di atas permaidani di dalam Masjidi Nabawi kat kawasan Raudhah ..... Alhamdullilah , aku dapat berjumaat di dalam kawasan Raudhah .....

Permaidaini putih di kawasan Raudhah ... memang orang berpusu pusu nak masuk sini... sebab dikatakan ianya adalah Laman Syurga ... dan salah satu tempat yang mustajab doa ... (Tak ada kena mengena ngan Norhayati Mustajab!!!)

Sini binaan Masjid Nabawi amat indah dan tersergam luas .... memang rasa kagum ngan rekabentuk nya .... tapi aku tengok orang ala ala tak perasan pun ....

Perjalanan di padang pasir yang tiada penghujungnya ...... mencari keredhaan illahi buat bekalan di akhirat nanti .....

Eh .. tak abis lagi ker pasal makan nih???? Duduk di perantauan tanpa isteri dan anak anak .... masak sendiri laaaa .... masak lemak cili api ayam ... tapi kurang ler awas awas nyer seperti serai dan pelbagai lagi .....

Taza Chicken .... kalau ayam sebelah tuh, biasa ler kat sini ... ni utk makan seorang ....

Ada kedai India yang kari kambing dia tak cun sangat ... ala ala gulai tomato gitu ... tak berapa cun ler ....

Nasi Daging Unta ... Ataupun Hashi ... Hashi ni maknanya anak Unta yang baru dalam 5 bulan lebih ler ... dalam bahasa Arab ... untuk Unta ajer ada pelbagai nama .... so yang 5 bulan lebih tuh dia panggil HASHI ... (Bukan Chopstick dalam Bahasa Jepun yaaaa)

Ini cara nak makan Nasi Daging Unta ... taburkan atas seperah ... kemudian makan ler ... ni aku makan dua orang ajer ngan Solah .... itupun tak abis .... daging unta dia memang sedap ....

Waktu kat Mekah ... aku makan malam ngan geng geng ex-Titan ... kita orang beli nasi dan bawak balik ke bilik .... sperti biasa ,nasi di tuang ke atas separah ..... taburkan kuahnya (yang ini kari dia sedap!!!)

Pass tuh, jgn malu jangan segan ... makan ler ramai ramai ......

Aku makan ngan keluarga Rosehaizat , Laham Mandi .... ada taruh spahegtti lak ...

Lagi Laham Mandi .... kalau kat sini .... memang aku suka .. hilang diet No Karbo aku ... sebab nasi dia sedap sangat !!!! Susah nak resist!!!!

Ayam masak Char Siew Yanbu ... aku reka sendiri ... selera aku, aku masak ler hehehehhe Wife aku tentu terkejut nyer tengok gambar lauk lauk yg aku masak ... sebab kalau kat rumah, aku tak pernah sentuh kuali pun ... tauuuu balik rumah wife aku dah masak dah ... tau makan ajer!!!



Terimalah Azan di Mekah ... ambil separuh ajer ...

6 comments:

  1. Anonymous3:34 AM

    Alhamdulillah Ghaz. Seronok aku tengok hang kat depan Kaabah tu. Nanti aku nak menyusul lah...bukan ke Sabic, tapi buat Umrah....Bila plan nak bawak family. Anyway, all the best kat negara orang.

    ReplyDelete
  2. Saya suka padang pasir...
    Merentasinya membuatkan hati merasa sayu...
    Teringat pada Rasullullah

    ReplyDelete
  3. Salam... Ya hajjey!! (bunyi mcm polis masjidil haram)... bnyknya gambar makanan. Lepas ni kawan pun nak ambik gambar makanan yg kami masak... Semalam, kami dah belasah kacang kat rumah haji, zikhan yg ajak masa haji gi jeddah... mintak halal ye jii!!..

    ReplyDelete
  4. rindunyaaaaaaaaa......... bertuah sungguh dapat buat umrah tiap2 minggu.... rupa Ghaz pun dah macam Ustaz..... :)

    ReplyDelete
  5. Anonymous7:58 AM

    rindunya kota Mekah..nak mintak izin ambik gambar yang ada Kaabah tu boleh..

    Cik Pa

    ReplyDelete
  6. Zaidi Othman ...

    Syukur Alhamdullilah ... and kalau kau and Aza and baby datang nanti, jgn lupa calling calling tau, Insya Allah , kita akan bertemu.

    Indera ...

    Padang Pasir kat Sudan and kat sini sama ajer ... so kalau ada rezeki, jemput ler datang lagi ke sini yaaaa ...


    Leman ...

    Aiiyyoooo tak perlu ler nak cakap .. makan ajer ... memang sediakan utk tetamu ... nanti boleh kita buat makan makan lagi!

    Rush ...

    You lagi bertuah ... jauh jauh dapat datang ke Tanah Suci .... Ustaz SKG 19 - Time Management ada lah dulu waktu kat PETRONAS hehehehhehe

    Anonymous ...

    Boleh ... ambil ler ... and kalau u nak specific picture, let me know .. mana tau kot kot saya boleh snapkan ...

    ReplyDelete