Thursday, October 05, 2006

Hari Ketiga Di Istanbul

Since semalam berjalan sana sini dan memang penat … so pada hari ni aku plan untuk ambil Bosphorous Cruise dan nak ambik jugak Roof Top Bus Tour of Istanbul …. So ala ala acara pada hari ni banyak duduk and rehat rehat ajer …..

Maka Terimaaaaallllaaaahhhhhhhhhhhhh ………………….


Since ticket booth utk Bosphorous Cruise dan Rooftop Bus Tour ni terletak kat Blue Mosque, so aku kena ler pergi ke sana dulu … tapi actually Blue Mosque and Hotel aku ni very very the near … ala ala sepelaung ajer gitu … it takes about 10 minutes walk dari hotel nih ….. So ni jalan mengarah ke Blue Mosque … Actually gambar ni aku ambik pusing belakang … maknanya gambar ni arah ke Hotel … arah ke Blue Mosque ada ke depan tuh hehehehehhee (faham tak???)

Aku dapati Bandar Istanbul nih agak bersih jugak …. Cuba ler lihat lorong nih …. Nampak cantik dan bersih sangat kan kan kan ……

Nak naik kereta kuda pun ada … tapi aku tak ler naik .. ambik gambar ajer ler kaaannnn …..

Blue Mosque di waktu pagi … sementara nak tunggu bus utk pergi bawak aku ke Jetty utk naik cruise ….

Since sekarang ni dah musim panas … so bunga taik ayam ajer ler yg ada … sebab waktu Masnoor and Rosmin pergi dulu, aku rasa kat sini adalah bunga bunga Tulips … tapi sekarang dah tak ada … yg tinggal bunga bunga taik ayam …

Ini adalah makam Sultan dia … kat Makam ni , siap ada beberapa makam Sultan (aku tak ingat daaaa …. Tak ambik lak notes hehehehe) … pass tu kat makam ni, siap ada makam kanak2 lagi …. (Aku ada ambik gambar … tapi kena tunggu post untuk hari ke empat ler sebab keesokkan harinya baru aku masuk ke Makam nih …. Bboolleeeeyyyyyyy!!!!!!!!!!)

Perlu ker nak jiwang jiwang ambik gambar ala ala di hiasi ngan bunga taik ayam nih????

Inilah kiat orang punya Tour Guides untuk Bosphorous Cruise nih … nama dia sinmple ajer … MIA ..... (eh sama macam nama stewardess Emirates tuh …. Mmmmm tapi tak kisah ler … itu ajer yg aku ingat hehehehhehe)

Sebelum pergi ke Cruise , dia orang bawak ke Spice Bazaar … since aku dah pergi semalam , so malas ler aku nak masuk lagi …. So aku just ala ala wonder around kat luar tuh ajer …. Buah ni aku nampak macam very the tempting gitu … so aku beli ler 1 YTL … mak datuuukkkk …. SAYA SUDAH SSSIIILLLAAAPPPPP …. Buah zaitun ni mmmmmaaaasssaaaammmmmmmmmmm sangat (ala ala bila aku tgk gambar nih, masih apa orang kata … KECUR AIR LIUR gitu !!!!!)

Anak anak ikan utk di jual dan di makan ……

Di atas boat yang akan bawak kita orang pergi Cruise …..

Cruise di sepanjang Bosphorous nih …. So di sepanjangan perjalanan , Mia si Tour Guides dok ler bercerita tentang bangunan, tenatang apa apa ajer yg boat ni lalui …. Di katakan, deretan deretan rumah rumah atau banglo banglo persendirian ini adalah di miliki orang orang yang kaya raya di Turki di samping para celebrity dia orang …..

Aku rasa kat sini ada dua tiga jambatan gantung macam nih … tapi aku dah lupa namanya … dia ada kasi tau … tapi iya ler kaann … aku pergi bukannya nak ambik exam pun , mana ler ada ambik note …. Cuma ambik gambar ajer kaaaaannnnn!!!!!!!

Dia kata Masjid ni masih di gunakan lagi ….

Masjid apa ntah nama dia … itulah … waktu lalu kat sini ler si Mia tuh kata, yang orang Turki ni adalah orang Islam, tapi dia orang very liberal and tak semestinya ala ala nak kena ke masjid lima kali utk sembahyang … pass tuh dia kata ler terima kasih kepada Kamal Attartuk kerana membawa kemodenan ke Turki … Boollleeeyyyyyy statement gitu!!!!!!!!!!!

Salah satu Istana Sultan dia yang telah di convert menjadi Hotel Mewah …. Tapi aku tak ler tidur kat sini kaaaannnnnn … memang ler ala ala perasan jadi Expatriate … tapi apa klaasss ala ala expatriate duduk hotel yang star dia berjuta juta di langit sahaja gittuuu!!!!! Hehhehehehehee

Tengok ler Istana dia , ni bukan Istanan main lak tuh … ala ala Istana hinggap gitu … di katakan Istana ni dulu tak ada apa orang kata bilik tidur … ala ala Istana siang hari ajer gitu (tapi sekarang dah jadi hotel ler …)

Istana dia lagi ….… tapi semuanya di pelihara ….

Dari sisi yang berlainan lak ….

Aku rasa Istana nih ada orang duduk lagi … tapi aku lupa lak nama dia …. Tapi kalau pergi Istanbul, memang ada tour utk tgk Istana nih …. Aku lupa daaaaa nama dia !!!

Itulah … kat sini ada beberapa jambatang gantung nih ….. by the way, TURKI adalah satu satu nyer Negara di dunia ini yang menduduki Benua Europa dan Benua Asia ….

Dia ada cakap pasal Turki berperang ngan Roman / Catholic dan di katakana kubu ni dibina utk protect dia orang ….

Cruise dah abissss …. Ni aku naik rooftop bus tour … tapi since duduk atas bus, sure ler ambik gambar pun susah gak and not ler very the advisable … so aku ala ala boleh tertidur taauuuu … ni gambar kubu dia jugak … tapi dah nak very the end of the bus tour dah taauuu … so utk bus tour , aku tak banyak ambik gambar … sebab tak berapa menarik tuk di rakamkan …..

Arca yang di bina kat roundabout dia …. Kat mana , aku sendiri tak tau nak tulis … so kalau nak tau, ambil rooftop bus tour, pass tuh ala ala tidur / terlena … and sedar sedar dah nak abis tour tuh , kita akan sampai kat roundabout nih hehehhehehehehhehehe

Selepas ambik bus tour, aku ambik train dia pergi ke Taksim Square … nak ke Taksim Square, kena tukar train … mula mula naik train , pass tuh kena tukar ambik subway …

Aku perhatikan kat Istanbul ada banyak gak orang jual jagung … tapi ala ala jagung dia ni hanya sesuwai untuk kuda makan gitu …. Bukannya jagung susu … beeettuulll aku dah beli dan makan , tau ler hehehhehehee

Dataran Taksim .... since hari ni ari sabtu .. so org org tempatan pun ramai yg kuar bersiar siar .....

Inilah bentuk tugu yg ada kat Taksim square ... aku pun tak pasti tugu ni dibina di atas dasar apa .... Perlu ker ??????

Ibu dan Anak ..... apa yg menarik perhatian akuialah akan kecomelan budak nih ... mata dia cantik sangat .... (Tapi aku bukan ler ala ala pengikut setia MJ atau pun Sen Foley ker apa yaaa!!!!) Perlu ker???????????

Lihatlah lautan manusia yang begitu ramai ... samada aku jakun sebab dah lama tak tgk org ramai atau pun memang kat kawasan ni org berpusu pusu ramai .... terasa macam duduk kat Jepun dulu dulu ajer .... bila tgk orang ramai ramai nih!!! Iya ler , kalau kat Thar Jath nih, 10 orang tuh dah di consider ramai ... boollleeeeyyyyyyyyy!!!!!!!!!!!

Orang jual jagung lagi .... kat budak ni ler aku beli jagung ... rasa rasa macam kuda lak makan jagung keras pass tuh tak manis gitu!!!! So kalau ke Istanbul esok, nampak org jual jagung , tak yah ler nak kecur air liur nak beli ....

Mamat jual ice cream nih actually penuh ngan aksi cara dia scoop the icecream dan cara dia nak kasi kita ice cream ... memang kelakar ... ala ala boleh buat ice cream tuh jatuh ler dan pelbagai aksi lawak antarabangsa yang amat tak kelakar (Hahhahaha ...) Anyway ntah ler Ice cream ni memang tak sedap ... rasa macam ada liat liat gitu ... ntah ler .... Seribu kali lagi sedap kat Tutty Fruitty taaauuuu!!!!!!!!!!!

Gadis comel ni adalah cashier di kedai CD ... aku beli CD ... pass tuh seperti biasa sure ler dia tanya aku ni datang dari mana ... Boolleeeyyyyy dia kata aku orang Jepun ... eeellllooooooooooo sepet sangat ker aku nih???????

Lagi koleksi gambar malam aku ngan masjid Yenni .... kali ni aku ambik dari Jambatan lak ....

Saja ajer nak tunjuk pergerakan orang yg dapat aku rakam .... anyway, kat atas jambatan nih, penuh orang dok memancing ikan .... seronok tgk dia orang mancing ikan nih ... dah ler sejuk ngan angin laut .... tapi sebab hobi kot ... sanggup bertarung gitu!!!

Maghrib sudah tiba .....

Seperti biasa , dinner aku sure ngan ikan mackerel bakar nih ... aku tak tau ler kenaper aku suka sangat makan ikan bakar nih ... kali ni aku makan TIGA keping lagi!!!!! Melilih air liur bila ingat .... tetambah di bulan puasa nih .....

Tiga malam aku di Istanbul ... tiga malam aku jumpa budak ni kat sini ... the same spot!!! Aku rasa baju dia pun sama ajer ..... aku kesian tgk dia ... sebab malam agak sejuk / dingin dgn angin yg bertiup ...... Mmmmm Life has to go on ..... Selamat Malam Istanbul ....

8 comments:

  1. Anonymous11:52 PM

    i like the pict yg ada gambar bunga tahi ayam.. ok aper... cam jiwang sket, tp scenery dier mmg cantik...

    cara uncle ghaz xplain rasanya mcm dah pernah sampai je ke Istanbul...

    ReplyDelete
  2. Terima kasih ..... at least ada jugak yg baca dan minat ngan gambar nih hehehehheeee

    tima kasih

    ReplyDelete
  3. The more I read about this place, the more I miss it. Sigh... Cantik kan Istanbul? Full of history and culture.

    ReplyDelete
  4. So Ghaz how many days you think need to see IStanbul? Jiran saya dah book ticket pegi this weekend untuk 3 malam je but rasa macam tak berbaloi plaks bayar ticket 2K sorang dah tu duduk 3 malam je. Unless of course takde bende sangat nak tgk. What do you think?

    ReplyDelete
  5. Ms Istanbul .... Pergi ler lagi ...bukannya jauh pun London ke Istanbul tuh ... and then , mungkin second honeymoon kat sana ker? Hehheheheheee

    ReplyDelete
  6. Sunflora ... kalau kita dah bayar mahal mahal might as well stay lama sikit ler ... sebab not only Istanbul , tapi ada gak area surrounding that you might want to see ...

    Istanbul offers a lot of things to see and do .... definetly if you are having time, why not spend it kaaannnnn

    Aiiyyyyoooo ala ala travel consultant lak!

    ReplyDelete
  7. Anonymous12:03 AM

    sebenarnya, blog ni mmg dah jadi one of my fav site.. rasanya mcm dh bleh kenal dah ngn sumer org OGP.. huhuhu

    ReplyDelete
  8. Anonymous4:01 AM

    hmm...cantik semua gambar kat sini...sy akan datang lagi! :)

    ReplyDelete